/ Familj / livet /

Sleepless 😮

Leon andas djupt och sover tungt bredvid mig. Mina tankar gÄr Äterigen till en person som nyligen förlorat sin son. Jag lÀste hennes blogginlÀgg ikvÀll om den fruktansvÀrda tragedin och gripande mamma kÀnslor. Jag lider med Magdalena Graaf och instÀmmer utan tvekan att det vÀrsta som kan hÀnda i livet Àr att förlora sitt barn. Jag kan inte förestÀlla mig vad hon gÄr igenom. DessvÀrre Àr förlusten Àr rysligt bekant. 
Vila i frid Isak ❀
 
Den 1/10 2011 var en fruktansvÀrd dag dÄ min forna kollega fick uppleva förlusten av sitt eget barn. Vi stod varandra nÀra som vÀnner och kollegor, hade förtroliga samtal om vÄra barns likheter och olikheter. Min kollega hade Äret innan börjat oroa sig för Adams utveckling. Som mor hon var Àven till en ofelbar tonÄrsflicka tycktes Adam bli mer tankspridd och "flummig". Jag intygade dÄ i egenskap av pojkmamma att det var högst igenkÀnnande och inget konstigt alls. Men tiden gick och oron steg.
 
Hela ledningen var pÄ helspÀnn över situationen och ingen kunde förutspÄ vad som skulle hÀnda hÀrnÀst. Min kollega var sÄ chockad över diagnosen och dess innebörd att livet stannade dÀr och dÄ. Om det inte hade varit för att hon i samma veva skulle föda barn hade tiden stÄtt stilla Ànnu. ADL. Medfött, obotligt med dödlig utgÄng, allt Àr frÄga om tid. LÄnad livstid. Detta var i december 2010. 
 
Jag tog lÀnge pÄ mig skulden för Adams situation och gör det fortfarande ibland. Jag lade all min styrka och kraft pÄ att stödja och normalisera Adam utifrÄn mitt eget förÀldraperspektiv för att lindra hennes oro och mentala lidande. Vi pratade, Àltade, funderade och skrattade över vÄra tokstollar till söner. Jag borde nog ha uppfattat allvaret hos Adam men jag visste inte bÀttre. Jag kan dock inte fortsÀtta att grÀma mig sjÀlv resten av livet för det förÀndrar ingenting. Adam Àr död och ingen kunde rÀdda honom. 
 
Det gör sÄ ont att tÀnka pÄ Adam, en sÄn vacker mÀnniska och sjÀl som tynade bort och försvann frÄn oss. En stor del av hans mamma dog i samma ögonblick Àven om hon, om möjligt, formats till en Ànnu finare mÀnniska. Hon blir sig aldrig lik men livet har fÄtt fortsÀtta mot nya hopp och mÄl.
 
Det Àr för mig en gÄta hur man tar sig igenom denna förlust. Som utomstÄende gör det sÄ makabert ont att det inte gÄr att förestÀlla sig ett större lidande. Jag Àr full av beundran. Jag Àr full av kÀrlek och respekt för deras kraft att ta sig vidare. Jag finner inga ord för den vördnad jag kÀnner.
 
Livet Àr skört och kan nÀr som helst ta en oanad vÀndning. Lev livet hÀr och nu, ta vara pÄ varandra och Àlska som om varje dag vore den sista. För plötsligt realiseras kanske vÄra vÀrsta farhÄgor och man inser att det inte finns en andra chans dÄ livet tar slut utan förvarning. 
 
Älska mer & njut av livet
/Cecilia đŸŒč
 
Â